Tutkijat etsivät yksittäisten neutronitähtien lähettämiä painovoima-aaltoja

Pyörivistä neutronitähdistä saattaa tulla gravitaatioaaltoja jatkuvana huminana. Tähtitieteilijät yrittävät nyt saada havaittua tämän hyvin heikon signaalin.

Gravitaatioaaltoja on havaittu vain törmäävistä mustista aukoista ja neutronitähdistä. Tutkijat kuitenkin ovat kiinnostuneita mahdollisuudesta havaita niitä myös yksittäisistä neutronitähdistä.

Verrattuna törmäävien kappaleiden aiheuttamaan massiiviseen purskahdukseen pyörivän neutronitähden aiheuttaman tasaisen signaalin erottaminen on haastavaa.

"Niiden vieno humina on lähes mahdoton havaita", sanoo Susan Scott Australian kansallisesta yliopistosta.

Tästä huolimatta tutkijat haluavat yrittää. Kolme juuri julkaistua paperia käsittelevät sitä, kuinka näitä heikkoja signaaleja voisi löytää.

Yksittäisten neutronitähtien painovoima-aallot ovat seurausta tutkijoiden mukaan neutronitähden "vuoresta" eli pienestä, vain muutaman millimetrin kokoisesta pullistumasta tähden pinnalla.

Neutronitähdet ovat jäänteitä supernovaräjähdyksistä. Yksi tutkijoiden kohteista painovoima-aaltojen metsästyksessä ovat nuorten supernovien neutronitähdet. Ne ovat epämuodostuneempia ja siten niiden pitäisi lähettää vahvempaa signaalia.

Neutronitähtien olemus on vielä monilta osin arvoitus.

"Jos me kykenemme havaitsemaan tämän huminan, me voimme nähdä neutronitähden ytimeen ja avaamaan sen salat", sanoo Karl Wette Australian kansallisesta yliopistosta.

Aiheesta lisää Australian kansallinen yliopisto (englanniksi)