Tietokonesimulaatio selittää sauvaspiraaligalaksien erikoisuutta

Galaksien tähdet kiertävät eri etäisyyksillä eri nopeuksilla. Uusi tutkimus selittää, miksi sauvaspiraaligalaksien keskiosan sauva näyttää yleensä olevan kiinni spiraalihaaroissa.

Linnunrata on sauvaspiraaligalaksi ja sen keskustan sauvarakenteen ominaisuuksista on väitelty pitkään.

"Galaktiseen sauvaan liittyvä kiista voidaan selittää, mikäli satumme elämään aikana, jolloin sauva ja spiraali sattuvat olemaan kiinni toisissaan. Tämä antaa illuusion suuresta ja hitaasta sauvasta", kuvailee Ivan Minchev AIP:stä.

"Kuitenkin Aurinkoa läheisten tähtien liikkeeseen vaikuttaa vain sauvan todellinen pienempi koko. Tämän vuoksi havainnot ovat vaikuttaneet ristiriitaisilta."

Linnunradassa spiraalihaarojen kierros galaksimme keskustan ympäri kestää noin 220 miljoonaa vuotta, mutta keskusosan sauva tekee kierroksen vain 60 miljoonassa vuodessa.

Tietokonesimulaatioissa havaittiin, että sauvan päiden ja spiraalihaarojen lähestyessä toisiaan niiden keskinäiset gravitaatiot vaikuttavat niiden liikkeisiin.

Simulaatiota esitellään myös animaatiossa.

Kun sauva on lähellä spiraalihaaraa, sen pyörimisnopeus hidastuu väliaikaisesti ja kun se on kauempana, nopeus on suurempi.

Myös spiraalihaarojen nopeus vaihtelee samalla tavalla. Kohtaaminen saa sauvarakenteen näyttämään suuremmalta kuin se onkaan.

Aiheesta lisää Leibniz-Institute for Astrophysics (englanniksi)