Tähtien kemiallisen koostumuksen kirjastoon julkaistiin suuri päivitys

Laajin koskaan koostettu datakirjasto tähtien kemiallisesta koostumuksesta on saanut uuden päivityksen. Aineisto auttaa tähtitieteilijöitä erityisesti Linnunradan menneisyyden tutkimisessa.

Marraskuun viides päivä julkaistu datakirjasto GALAH DR3 on kolmas päivitys australialaisessa galaktisen arkeologian projektissa nimeltä HERMES.

Havainnot on kerätty Anglo Australian -teleskooppiin kiinnitetyllä HERMES-spektrografilla. Uuden julkaisun myötä datan määrä tuplaantui ja se kattaa nyt noin 600 000 tähteä, mikä tuo sen askeleen lähemmäs miljoonan tähden kokonaistavoitetta.

HERMES-projektin aineistosta on hyötyä ennen kaikkea Linnunradan historian tutkimisessa.

"Voimme käyttää kemiallista informaatiota kertomaan, mistä jokainen tähti on tullut. Voimme myös määrittää niiden iät ja liikkeet, ja saavuttaa paremmin ymmärryksen Linnunradan kehityksestä", selittää Sven Buder Australian kansallisesta yliopistosta.

Datalle on käyttöä esimerkiksi aurinkokunnan naapurustossa olevan noin 20 000 kemialtaan poikkeavan tähden alkuperän selvittämisessä. Ne ovat mahdollisesti saapuneet Linnunrataan 8 miljardia vuotta sitten törmänneestä pienemmästä galaksista.

Aiheesta lisää ASTRO 3D (englanniksi)