Poikkeuksellinen tähti räjähti supernovana ilman vetykuorta

Massiivisella tähdellä ei ollut lainkaan vetyä sen räjähtäessä supernovana. Tutkijoiden mukaan tällaisen tähden olemassaolo on odottamatonta.

Elämänsä loppuvaiheessa keltaiset, viileät tähdet ovat tyypillisesti vedyn ympäröimiä. Nyt tähtitieteilijät ovat raportoineet keltaisesta tähdestä Neitsyen galaksijoukossa, jolla odotusten vastaisesti ei ollut vetykerrosta lainkaan sen räjähtäessä.

"Me emme olleet nähneet tätä skenaariota aiemmin", sanoo Charles Kilpatrick Northwestern-yliopistosta. "Joka ikinen malli vaatii, että tähdellä on vetyä. Tämä venyttää sitä, mikä on fysikaalisesti mahdollista."

Kilpatrickin tiimi kuitenkin havaitsi, että tähden räjähdyksen aines näytti törmäävän suureen massaan vetyä. Tämä johti heidät arvelemaan, että tähti on saattanut puhaltaa ulos vetynsä joitakin vuosia ennen räjähdystä.

"Astronomit ovat epäilleet, että tähdillä on väkivaltaisia kuolinkouristuksia supernovaa edeltävinä vuosina", sanoo Kilpatrick. "Tämän tähden löytyminen tarjoaa yhden vahvimmista todisteista, että tähdillä on katastrofaalisia purkauksia ennen räjähdystä."

Tutkijaryhmä esitti myös toisen mahdollisuuden: että tähdellä olisi ollut kumppani, joka imi sen vedyn pois.

Kumppania voidaan alkaa etsiä kaukoputkilla siinä vaiheessa, kun supernova on himmentynyt riittävästi. Siihen saattaa mennä vuosikymmen.

Tämä supernova 2019yvr räjähti meistä 35 miljoonan valovuoden päässä olevassa Neitsyen galaksijoukon galaksissa NGC 4666.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)