Tähtitieteilijät kuvasivat harvinaista radiokohdetta

Hämmästyttävä ORC-kohde ilmenee suurina radiosäteilyn renkaina taivaalla. Tutkijat ovat nyt ottaneet entistä paremman kuvan ensimmäisestä löydetystä ORCista.

Nimi tulee sanoista Odd Radio Circles, eli oudot radiorenkaat. Näitä vain radio-aalloilla havaittavia kohteita on löydetty taivaalta vasta viisi kappaletta. Ne ovat kookkaita, useita kertoja omaa galaksiamme laajempia.

ORCit ovat kohteina myös uudenkarheita, sillä ensimmäinen tunnistettiin vasta vuonna 2019.

Tuoreessa tutkimuksessa kansainvälinen ryhmä astronomeja on perehtynyt tähän ensimmäisenä löydettyyn radiorenkaaseen nimeltä ORC1. Heidän Etelä-Afrikan MeerKAT-radioteleskoopilla ottamansa kuva on tarkkuudeltaan parempi kuin australialaisella ASKAP-teleskoopilla tehty ensilöytö.

ORCien synnyksi on ehdotettu esimerkiksi kosmisia madonreikiä, mutta vakavammin otettavissa teorioissa niiden taustalla ovat galaksien suuren mittaluokan tapahtumat. Esimerkiksi ORC1:n keskellä näkyy vanha ellipsigalaksi.

ORCit saattavat olla lähtöisin valtavasta räjähdyksestä galaksin keskustassa, joka on voinut tapahtua kahden supermassiivisen mustan aukon törmätessä. Toisaalta niiden synty voi liittyä galaksin keskustasta kiitäviin voimakkaisiin suihkuihin.

Kolmannen teorian mukaan ne ovat tulosta runsaan tähtisynnyn aiheuttamasta shokkiaallosta.

ORCit ovat himmeitä ja päästäkseen niiden sielunelämästä paremmin perille, tutkijat odottavat Australiaan ja Etelä-Afrikkaan rakenteilla olevan SKA-teleskoopin valmistumista.

"Epäilemättä SKA-teleskooppi tulee löytämään useita ORCeja lisää", sanoo Ray Norris CSIRO:sta.

Aiheesta lisää CSIRO (englanniksi)