Supermassiivisen mustan aukon varjoteatteri – Hubblen erikoinen kuva sai selityksen

IC 5063 -galaksin pölypilvessä erottuu säteitä muistuttavia tummentumia. Yksi mahdollinen selitys on galaktinen varjoteatteri, jossa valonlähteenä toimii supermassiivisen mustan aukon kertymäkiekko.

Hubble-teleskoopin ottamassa kuvassa mittakaava on iso. Varjojen arvioidaan ulottuvan 36 000 valovuoden päähän galaksin keskustasta. Matka on hieman pidempi kuin Auringon etäisyys Linnunradan keskustasta.

"Olen hyvin innostunut toruksen varjon ideasta, koska se on todella jännä efekti. En usko, että olemme nähneet sitä aiemmin kuvissa", kuvailee Peter Maksym Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

Hypoteesin mukaan supermassiivista mustaa aukkoa ympäröi torus eli paksu rengas pölyä. Renkaan sisäpuolella mustan aukon kertymäkiekko hehkuu hyvin voimakkaasti. Kiekko lämpenee aukkoa kiertävän kaasun kuumentuessa, kun sitä putoaa yhä lähemmäksi aukkoa.

Renkaan luoma varjo puolestaan luo alueen, jolle aukon hohtamaa valoa ei pääse. Renkaassa on kuitenkin vähemmän tiheitä alueita, joista valoa pääsee läpi. Niistä muodostuu ohuempi valaistu sektori. Tarkemmin kuvan yksityiskohtia voi ymmärtää selitekuvasta.

Säteet huomattiin alkujaan, kun Kaliforniassa asuva taiteilija ja tähtiharrastaja Judy Schmidt käsitteli Hubblen kuvaa viime vuoden joulukuussa ja sai tummat varjot näkyviin. Schmidt jakoi kuvat Twitterissä, jolloin Maksym kiinnitti niihin huomiota ja analysoi ilmiötä tarkemmin.

Galaksi IC 5063 sijaitsee noin 156 miljoonan valovuoden päässä meistä.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)