Painovoimapotkun saanut musta aukko selittää Andromedan galaksin ytimen erikoisen muodon

Naapurigalaksimme ytimen ovaaleilla radoilla kiertävät tähdet ovat ihmetyttäneet tutkijoita. Selityksenä tarjotaan nyt kahden supermassiivisen mustan aukon yhdistymisestä seurannutta rekyyliä.

"Kun tutkijat ensiksi katsoivat Andromedaa, he odottivat näkevänsä supermassiivista mustaa aukoa ympäröivän verraten symmetrisen tähtimuodostuman", sanoo Ann-Marie Madigan Boulderin yliopistosta. "Sen sijaan he löysivät tämän valtavan venähtäneen massan"

Nyt Madiganin yhdessä Boulderin yliopiston Tatsuya Akiban kanssa tekemät simulaatiot ovat tarjonneet havainnolle mahdollisen selityksen.

Tällaisen "eksentrisen ydinkiekon" voi selittää tapahtuma, jossa Andromedan kolarissa muodostaneen kahden galaksin supermassiiviset mustat aukot yhdistyivät miljardeja vuosia sitten.

Syynä tähän on potku, jonka tapahtumassa vapautuvat painovoima-aallot antavat yhdistyneelle aukolle. Se lähettää aukon liikkeelle valtavalla, jopa tuhansien kilometrien sekuntinopeudella, mikä puolestaan muuttaa galaksin ytimen tähtien pyöreät radat soikeammiksi.

Jatkossa Madigan ja Akiba haluavat kasvattaa tähtimäärää realismin lisäämiseksi. Tähän asti heidän pelkistetyt simulaationsa ovat sisältäneet vain muutamia satoja tähtiä.

Aiheesta lisää Boulderin yliopisto (englanniksi)