Musta aukko muodostaa koronan ennen purkausta

Mustan aukon navoilta tapahtuvaa suihkumaista purkausta edeltää aukkoa ympäröivä rengasmainen korona. Ilmiöt on nyt ensi kertaa onnistuttu erottamaan havainnoilla toisistaan.

"Siitä, ovatko korona ja suihku sama asia, on väitelty kaksikymmentä vuotta", sanoo Mariano Méndez Groningenin yliopistosta. Tutkimuksen kohteena oli omassa galaksissamme sijaitseva GRS 1915+105, joka koostuu toisiaan kiertävästä mustasta aukosta ja tavallisesta tähdestä.

Analysoimalla arkistodataa useilta teleskoopeilta 15 vuoden ajalta ja tekemällä myös uusia havaintoja Méndez kollegoineen pystyi osoittamaan, että kyseessä ovat erilliset ilmiöt.

"Me näemme nyt, että ne ilmaantuvat yksi toisen jälkeen ja että suihku on seurausta koronasta", hän sanoo.

Tutkijoiden mukaan mekanismi saattaa päteä myös suurempiin kohteisiin, kuten oman galaksimme ytimen supermassiiviseen aukkoon. GRS 1915+105:n musta aukko on pieni, vain kahdentoista Auringon massainen.

Suihkujen muodostumismekanismi on epäselvä, mutta tutkijat epäilevät sillä olevan tekemistä mustan aukon magneettikentän kanssa.

Aiheesta lisää Astronomie.nl (englanniksi)