Massiivisesta galaksista ei vieläkään löydetty mustaa aukkoa

Kaukaisen galaksijoukon Abell 2261 keskusgalaksilla pitäisi olla suuri musta aukko sen ytimessä. Tähtitieteilijät eivät kuitenkaan onnistuneet vieläkään löytämään siitä merkkejä.

Lähes jokaisella universumin galaksilla on supermassiivinen musta aukko ytimessään. Meistä 2,7 miljardin valovuoden päässä sijaitsevan Abell 2216 -galaksijoukon keskusgalaksissa pitäisi pesiä erityisen suuri aukko, koska galaksi itsessään on kookkaimmasta päästä.

Astronomit ovat kuitenkin olleet kummissaan, kun tästä mustasta aukosta ei ole löytynyt merkkejä.

Sitä ei näkynyt Chandra-röntgenteleskoopin vuosina 1999–2004 saamassa datassa. Nyt tehty kattavampi tutkimus, joka käytti vuonna 2018 Chandran tekemiä pidempiä havaintoja, on myös vetänyt vesiperän.

Yksi tutkijoiden pohtima mahdollisuus on, että musta aukko ei olisikaan galaksin keskustassa.

Jos galaksiin on törmännyt toinen galaksi ja näiden ydinten mustat aukot ovat yhdistyneet, siitä on saattanut seurata potku, joka on lähettänyt mustan aukon sivuun galaksin ytimestä.

Vaikka Chandran havainnot osoittavat, ettei galaksin kuumin kaasu ole sen keskustassa, galaksin muistakaan osista ei silti ole havaittu kasvavalle supermassiiviselle mustalle aukolle tyypillistä röntgensäteilyä. Musta aukko yleensä paljastaa itsensä kuumentamalla ainesta, jota se vetää puoleensa.

Tutkimuksen tehneiden tutkijoiden mukaan galaksilla joko ei ole supermassiivista mustaa aukkoa tai se vetää itseensä ainetta liian hitaasti tuottaakseen havaittavan röntgensignaalin.