Linnunradan keskustan musta aukko pyörii hitaasti

Supermassiivisen mustan aukon ominaisuuksia hallitsee kaksi asiaa: massa ja pyörimisnopeus. Uusi tutkimus antaa ylärajan Linnunradan keskustan jättiläisen pyörimiselle.

"Olemme päätelleet, että galaksimme keskustan supermassiivinen musta aukko pyörii hitaasti", sanoo Giacomo Fragione CIERAsta.

"Tällä voi olla suuria vaikutuksia galaksimme keskustan aktiivisuuden havaintomahdollisuuksille ja Event Horizon -teleskoopin tuleville havainnoille", hän jatkaa.

Tutkijat analysoivat mustaa aukkoa lähimpänä kiertävien tähtien ratoja. Ne vaikuttavat järjestäytyneen kahteen eri tasoon. Mikäli musta aukko pyörisi merkittävästi, se olisi päätelmien mukaan kääntänyt näitä tasoja.

Tutkijoiden mukaan Linnunradan keskustan supermassiivisen mustan aukon pyörimisnopeus voi olla korkeintaan 10 prosenttia suurimmasta mahdollisesta eli valonnopeudesta.

Kotigalaksimme supermassiivisesta mustasta aukosta ei ole löytynyt merkkejä ainesuihkuista. Ne olisivatkin erittäin epätodennäköisiä näin hitaasti pyörivälle aukolle. Lopullinen varmistus suihkujen puuttumiselle saataneen tulevaisuudessa Event Horizon -teleskoopilla.

Event Horizon -teleskooppi on hanke, jossa yhdistetään useiden yksittäisten eri puolilla maailmaa sijaitsevien radioteleskooppien havainnot interferometrian avulla. Huhtikuussa 2019 paljastettiin sillä otettu kuva M87-galaksin keskustan mustasta aukosta.

Aiheesta lisää CfA (englanniksi)