Mustien aukkojen havaittiin heränneen kaukaisissa galakseissa

Tutkijat ovat verranneet parin vuosikymmenen takaisia havaintoja samasta taivaan alueesta uusiin. He löysivät useita kaukaisia galakseja, jotka olivat aktivoituneet tällä välin.

Astronomit vertasivat Very Large Array -radioteleskoopin VLASS-taivaskartoituksen havaintoja varhaisemman projektin tuloksiin. Kyseessä oli FIRST-kartoitus, joka toteutettiin jo 1993–2011.

VLASSin kuviin oli ilmestynyt noin 2 000 kohdetta, joita ei FIRSTin havainnoissa näkynyt.

Näistä tutkijat valitsivat tarkempaan syyniin 14 kohdetta, jotka optisilla havainnoilla oli luokiteltu aktiivisiksi galaksiytimiksi eli niiden ytimessä toimii voimanlähteenä supermassiivinen musta aukko.

"Todennäköisin syy radiokirkkauden muutokseen FIRST- ja VLASS-havaintojen välillä on, että 'moottorit' näiden galaksien ytimessä laukaisivat uusia suihkuja sen jälkeen kun FIRST-havainnot oli tehty", kertoo Dillon Dong Caltechista.

Naval Research Laboratoryn Kristina Nylandin mukaan näin nuoret suihkut tarjoavat mahdollisuuden saada lisää ymmärrystä siihen, kuinka vuorovaikutus suihkujen ja niiden ympäristön välillä toimii.

"VLASS on osoittautunut keskeiseksi työkaluksi tällaisten suihkujen löytämiseen ja odotamme innolla sen kahden seuraavan havaintoepookin tuloksia", sanoo Mark Lacy NRAOsta.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)