Hubble kuvasi supernovan himmenemisen

Tähtiharrastajan alun perin havaitsema supernova räjähti läheisessä spiraaligalaksissa vuoden 2018 alussa. Hubble kuvasi sen himmenemistä 12 kuukauden ajan.

Supernovan löysi japanilainen supernovametsästäjä Koichi Itagaki tammikuun puolivälissä 2018. Tähti räjähti meistä 70 miljoonan valovuoden päässä olevassa galaksissa NGC 2525.

Hubble suunnattiin galaksia kohti muutama viikko myöhemmin. Se kuvasi SN 2018gv -koodinimen saaneen kohteen himmenemistä vuoden päivät helmikuuhun 2019 saakka.

Supernovia on erityyppisiä. Tässä tapauksessa kyse oli valkoiseksi kääpiöksi kutsutun tähtijäänteen räjähtämisestä.

Valkoisella kääpiöllä oli kumppanitähti, josta se imi materiaa. Lopulta kääpiö saavutti kriittisen massan, jossa sen ydin tuli riittävän kuumaksi ydinfuusion alkamiseksi.

Tämän seurauksena tähtijäänne muuttui valtavaksi ydinpommiksi, joka räjähti tuhoten itsensä kokonaan.

Hubble kuvasi supernovaa osana ohjelmaa, joka tähtää universumin laajenemisnopeuden tarkkaan määrittämiseen. Tämän tyypin supernovat räjähtävät aina samalla kirkkaudella, minkä vuoksi niitä voidaan käyttää kosmisten etäisyyksien mittaamiseen. Näistä mittauksista voidaan edelleen tutkia universumin laajenemisnopeutta.