Hubble kerää tähtien spektrikirjastoa – eniten havaintoaikaa avaruusteleskoopin historiassa

Ensimmäinen osa Hubblen uudesta tähtien ultraviolettisäteilyn spektrikirjastosta on julkaistu. ULLYSES-ohjelmassa kootaan vertailuaineistoa erilaisista nuorista tähdistä.

ULLYSES eli UV Legacy Library of Young Stars as Essential Standards tähtää antamaan tutkijoille entistä paremman käsityksen tähtien synnystä ja niiden vaikutuksesta ympäristöönsä. Kohteena on yli 300 tähteä.

"Yksi ULLYSESin päätavoitteista on muodostaa täydellinen vertailuaineisto, jota voidaan käyttää tallentamaan tähtien monimuotoisuus. Sitä voidaan hyödyntää monenlaisissa astrofysiikan tutkimusaiheissa", selittää Julia Roman-Duval STScI:stä.

Kirjaston ensimmäisen julkaistun osan kohteena ovat kuumat ja massiiviset siniset tähdet Linnunradan lähistön kääpiögalakseissa.

Kääpiögalakseissa on suuria galakseja vähemmän raskaita alkuaineita. Siksi ne muistuttavat koostumukseltaan varhaisen maailmankaikkeuden galakseja.

Näiden kohteiden avulla tutkijat haluavat selvittää, miten kehityksessään pidemmälle ehtineistä massiivisista tähdistä tuleva kaasu on vaikuttanut galaksien varhaiseen kehitykseen miljardeja vuosia sitten.

ULLYSES-ohjelman havaintoja tehdään Hubble-avaruusteleskoopilla kolmen vuoden aikana. Ohjelmalle on varattu yhteensä noin tuhat ratakierrosta Maan ympäri eli 1 500 tuntia havaintoaikaa. Se on enemmän kuin yhdellekään muulle avaruusteleskoopin havainto-ohjelmalle sen historiassa. Viimeiset havainnot on määrä julkaista kesällä 2023.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)