Egyptiin pudonnut meteoriitti saattoi olla peräisin supernovasta

Uuden analyysin perusteella Hypatia-meteoriitti edustaa käsin kosketeltavaa todistetta tyypin Ia -supernovaräjähdyksestä. Kyseinen supernova syntyy valkoisen kääpiön räjähtäessä.

Egyptistä vuonna 1996 löydetyn Hypatian oli jo aiemmissa analyyseissä todettu olevan epätavallinen. Koostumuksen perusteella se ei ollut syntynyt aurinkokunnassa kuten muut meteoriitit. Mutta mistä se tarkalleen ottaen oli peräisin, oli yhä hämärän peitossa.

Jan Kramers Johannesburgin yliopistosta kertoo nyt tutkijatiiminsä etsineen vastausta keskittymällä kivestä löytyvien yksittäisten poikkeavuuksien sijaan yhtenäisyyden löytämiseen.

"Me halusimme nähdä, oliko kivessä jonkin sortin johdonmukainen kemiallinen rakenne", hän sanoo.

Kun protonimikroskoopilla tehty analyysi kiven koostumuksesta oli valmis, eri alkuaineiden keskinäiset suhteet kävivät parhaiten yksiin sen kanssa, millaisia alkuaineita tiedetään tulevan tyypin Ia -supernovaräjähdyksestä. Kivi siis vaikuttaa muodostuneen supernovassa syntyneestä avaruuden ainepilvestä.

Tyypin Ia supernova räjähtää, kun valkoinen kääpiötähti ylittää kriittisen massan imettyään ainetta kumppanitähdestä. Tavalliset tähdet, kuten Aurinko, muuttuvat kuollessaan lopulta valkoisiksi kääpiöiksi.

Aiheesta lisää Johannesburgin yliopisto (englanniksi)