Tähtitieteilijät havaitsivat tähän asti kirkkaimman Cow-tyypin tähtiräjähdyksen

Uudentyyppisestä Cow-supernovasta on saatu viides havainto. Röntgenaallonpituuksilla kyseessä on tähän mennessä kaikkein kirkkain lajityyppinsä edustaja.

Normaaleista supernovista poiketen Cow-tapahtumissa räjähdyksessä syntyvä musta aukko tai neutronitähti on hyvin aktiivinen. Se ei myöskään ole aineksen verhoama.

"Me näemme suoraan näiden räjähdysten sisään ja todistamme neutronitähden tai mustan aukon syntyä", sanoo Yuhan Yao Caltechista.

Nyt Yao yhdessä kollegoidensa kanssa kertoo tuoreessa tutkimuksessaan uusimmasta Cow-tyypin supernovasta. Tämä AT2020mrf-niminen tapahtuma loisti räjähtäessään röntgensäteillä 20 kertaa kirkkaammin kuin alkuperäinen AT2018cow neljä vuotta sitten.

Vuotta myöhemmin Chandra-avaruuskaukoputken mittaukset osoittivat AT2020mrf:n säteilevän edelleen voimakkaasti.

"Kun näin Chandran datan, en uskonut analyysia ensin", sanoo Yao. "Tämä on kaikkein kirkkain Cow-supernova röntgenalueella tähän mennessä".

Kyseessä on vasta viides havainto uudesta supernovatyypistä. Fyysikoilla on yhä selvitettävää, mistä tarkalleen ottaen on kyse.

"Emme edelleenkään tiedä, miksi ydin on niin aktiivinen, mutta sillä on luultavasti jotain tekemistä sen kanssa, että edeltäjätähti on erilainen kuin normaaleissa räjähdyksissä", sanoo Yao.

Kaiken päälle tämä viimeisin räjähdys ei näyttänyt tarkalleen samalta kuin neljä aiempaa. Yao sanoo, että Cow-supernovien luokka on monimuotoisempi kuin alun perin on ajateltu.

Aiheesta lisää Caltech (englanniksi)