Tähtitieteilijät löysivät riutuneita punaisia jättiläisiä

Uusi, laihempi punaisen jättiläisen tyyppi syntyy, kun kumppanitähti imee sen ainesta. Tutkijat ovat nyt julkistaneet löytäneensä lähes puolensataa tällaista kohdetta.

Galaksissamme on miljoonia punaisia jättiläisiä. Normaalit tähdet, kuten oma Aurinkomme, paisuvat sellaisiksi elinkaarensa loppupuolella.

Astronomit ovat jo jonkin aikaa ennustaneet, että Linnunradassa pitäisi olla myös normaalia pienempiä punaisia jättiläisiä.

Uudessa tutkimuksessa kerrotaan noin 40 tällaisen tähden löytymisestä. Ne tulivat esiin, kun tutkijat analysoivat kymmeniätuhansia Nasan Kepler-avaruusteleskoopin kymmenisen vuotta sitten kuvaamia punaisia jättiläisiä.

Löydetyt tähdet jakautuivat kahteen tyyppiin: hyvin vähämassaisiin ja himmeisiin punaisiin jättiläisiin. Edelliset ovat massaltaan noin puolet Auringosta, jälkimmäiset ovat normaalimassaisia, 0,8–2 Aurinkoa. Himmeiden jättiläisten osuus oli pienempi. Niitä löytyi seitsemän kappaletta.

Tutkijat uskovat näiden punaisten jättiläisten riutuneisuuden olevan seurausta kumppanitähdestä, joka imee niiden ainetta. Suurin osa tähdistä ei ole avaruudessa yksin, vaan niillä on seuralaistähti.

Aiheesta lisää Sydneyn yliopisto (englanniksi)