Tähtivirraksi hajonnut galaksi rekonstruoitiin

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa saaneet määritettyä Linnunradan tähtivirran alkuperäisgalaksin koon ja massan. Kääpiögalaksista valtaosa on ollut pimeää ainetta.

Linnunradan reunamilla kiertävät tähtivirrat ovat joko hajonneita tähtijoukkoja tai kääpiögalakseja.

Tuoreessa tutkimuksessa jälleenrakennettiin kääpiögalaksi, joka Linnunrataan törmätessään hajosi tähtivirraksi nimeltä Orphan-Chenab.

"Olemme ajaneet simulaatioita, jotka ottavat tämän ison tähtien virran ja kelaavat aikaa taaksepäin muutaman miljardin vuoden ajan. Katsoimme, miltä se näytti ennen putoamistaan Linnunrataan", sanoo Heidi Newberg Rensselaer Polytechnic -instituutista.

Numeerinen simulaatio paljasti, että Orphan-Chenabin alkuperäisgalaksilla on ollut massaa 200 miljoonan Auringon verran ja läpimittaa noin 4 500 valovuotta. Se on siten ollut massaltaan tuhansia ja läpimitaltaan kymmeniä kertoja pienempi kuin oma galaksimme.

Vain 1 prosentti massasta on ollut normaalissa aineessa kuten tähdissä. Lopusta on vastannut pimeä aine, jota ei voi nähdä, mutta joka vaikuttaa painovoiman kautta.

Tulos saatiin aikaan tuottamalla kymmeniä tuhansia erilaisia alkuperäisgalakseja, ja katsomalla, mikä niistä muodosti hajotessaan parhaiten havaintoihin sopivan tähtivirran.

Newbergin mukaan menetelmän avulla voitaisiin selvittää, missä pimeä aine sijaitsee galaksissamme.

Aiheesta lisää Rensselaer (englanniksi)