Nuoren tähden suihkut sytyttävät avaruuden pilvet loistamaan

Hubblen kuvassa näkyy kaksi Herbig-Haro-kohdetta. Tällaiset kohteet syntyvät, kun vastasyntyneen tähden syöksemät kapeat suihkut törmäävät läheisiin kaasu- ja pölypilviin.

Orionin tähdistössä sijaitsevat Herbig-Haro-pilvet HH1 ja HH2 sijaitsevat kuvan oikeassa yläosassa ja vasemmassa alaosassa.

Aiemmin tutkijat uskoivat niiden lähteen olevan kuvan kirkas oranssi tähti, mutta sittemmin on selvinnyt, ettei se liity ilmiöön. Nuori tähti, jonka suihkut sytyttävät HH-kohteet, on näkymättömissä niiden välisellä alueella paksun pölyn takana.

Suihkut törmäävät pilviin kovalla vauhdilla. Vuonna 2002 Hubblella tehdyistä havainnoista tutkijat pystyivät määrittämään HH1-pilven osien liikkuvan yli 400 kilometrin sekuntinopeudella.

Kuvassa on hyödynnetty Hubblella 11 eri suotimen läpi kuvattua dataa infrapunan, näkyvän valon ja ultravioletin aallonpituuksilla. Jokainen näistä suotimista on havaitsee vain pienen siivun sähkömagneettista spektriä, mikä salli tutkijoiden eritellä yksityiskohtaisemmin pilvissä tapahtuvia prosesseja.

Herbig-Haro-kohteita tunnetaan jo yli tuhat. Yhteensä niitä arvioidaan olevan galaksissamme jopa 150 000. James Webb -teleskoopin odotetaan mullistavan nuorten tähtien suihkujen havaitsemisen, sillä instrumentti pystyy näkemään niitä verhoavien pölypilvien läpi.