Galaksi heitti ulos puolet kaasustaan ja asettui hiljaiseloon

ALMA-teleskooppi on havainnut galaksin viskanneen menemään huomattavan osan kaasustaan, kun se törmäsi toisen galaksin kanssa. Seurauksena tähtien tuotanto kohteessa pysähtyi.

Galaksit lopettavat uusien tähtien muodostamisen niiden kulutettua kaasunsa loppuun. Tutkiessaan ALMA-teleskoopilla galaksia SDSS J1448+1010, tutkijat kuitenkin totesivat, ettei tarina ollut ihan näin yksioikoinen.

"Tämä galaksi oli mielenkiintoinen, koska se aktiivisen vaiheen jälkeen yhtäkkiä lopetti tähtien muodostamisen noin 70 miljoonaa vuotta sitten", sanoo Justin Spilker Texas A&M -yliopistosta.

ALMAn havainnot osoittivat, ettei äkkijyrkkä eläköityminen ollut suoranaisesti seurausta loppuun kulutetusta kaasusta. Galaksin ulkopuolelta löydetty kaasukeskittymä kertoi sen heittäneen itse pois ison määrän tätä tähtimuodostukseen käytettävää ainesta, kun se törmäsi toisen galaksin kanssa.

Osapuolten painovoimatanssissa joutui ulos puolet koko galaksin kaasuvarannoista, kaikkinensa 10 miljardin Auringon massan verran. Tämän pani stopin tähtituotannolle.

Kyseessä on toistaiseksi yksittäinen havainto. Jos löytö osoittautuu yleisemmäksi, se saattaa haastaa tutkijoiden käsitykset galaksien yhdistymisestä ja kuolemasta.

"Kylmän kaasun häätäminen on innostava uusi osa hiljaiselon arvoitusta ja olemme innostuneita löytämään lisää esimerkkejä tästä", sanoo David Setton Pittsburghin yliopistosta.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)