Kaikkein lyhin kiertoaika – galaksimme mustan ytimen ympäriltä löytyi ennätysnopea tähti

Linnunradan keskustan mustan aukon liepeiltä on löydetty uusi kiertolainen. Tähti kulkee aukon ympäri ennätyksellisen nopeasti vain neljässä vuodessa.

Galaksimme supermassiivinen musta aukko Sagittarius A* pyörittää ympärillään lukuisia tähtiä, joita merkitään S-kirjaimella. Nyt löydetty neljän vuoden radalla oleva S4716 tuli esiin tutkijoiden analysoitua lähes kaksikymmentä vuotta kattavaa havaintodataa useilta teleskoopeilta.

"Se, että tähti voi olla vakaalla radalla näin lähellä ja näin nopeana supermassiivisen mustan aukon alueella, oli täysin odottamatonta", sanoo Florian Peissker Kölnin yliopistosta. S4716 saavuttaa korkeimmillaan 8 000 km/s ratanopeuden. Esimerkiksi Maa kiertää Auringon ympäri 30 kilometrin sekuntinopeudella.

S4716 oli tutkijoiden mukaan perinteisten teleskooppien erotuskyvyn rajalla. Sen löytämistä vaikeutti myös eräs toinen Sagittarius A*:n tähti, S2, joka peittää usein näkymän.

"Se käyttäytyy kuin kookas ihminen, joka istuu sinun edessäsi elokuvateatterissa", sanoo Peissker.

Koska tähtien on hankala syntyä näin lähellä mustaa aukkoa, S4716 on todennäköisesti sijainnut alun perin kauempana. Brnon yliopiston Michael Zajačekin mukaan muiden S-tähtien painovoimavaikutus on kutistanut sen rataa pienemmäksi.

Aiheesta lisää Kölnin yliopisto (englanniksi)