Sininen "supernova" leimahti galaksienvälisessä avaruudessa

Tutkijat ovat tunnistaneet avaruudesta harvinaisen kosmisen räjähdyksen, joka näkyy sinisessä valossa. Erikoista havainnossa on, että leimahduksen syntysija ei ollut galaksissa.

LFBOT eli Luminous Fast Blue Optical Transient on nimi hyvin kirkkaille sinisille räjähdyksille avaruudessa. Toisin kuin supernovat, jotka kestävät viikkoja tai kuukausia, LFBOTit kehittyvät ja katoavat muutamassa päivässä.

Ensimmäisen LFBOTin havaitsemisen jälkeen toukokuussa 2018 niitä on tavattu noin kerran vuodessa.

Ilmiön syntymekanismi on yhä paljon spekulaatioiden varassa. Nyt nähty viimeisin räjähdys nimeltä AT2023fhn eli Finch tekee niistä vieläkin omituisempia.

Syynä on, että Finch paukahti paikassa, jossa kukaan ei odottanut LFBOTin näkyvän – kahden galaksin välisessä avaruudessa.

Jos sinisissä räjähdyksissä olisi kyse erikoislaatuisesta supernovan tyypistä, kuten on ehdotettu, Finchin sijainti tekee tämän ongelmalliseksi.

Supernovat ovat tulosta massiivisten tähtien räjähtämisestä. Tähdet eivät kuitenkaan elä riittävän pitkään matkustaakseen niin pitkälle galaksin ulkopuolelle kuin missä Finch havaittiin.

Astronomit ovat yhtä mieltä siitä, että lisää havaintoja tarvitaan ennen kuin ilmiötä voidaan alkaa ymmärtää.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)