Simulaatiot osoittivat Valaskalan tähtivirran alkuperän

Kiinalaiset tutkijat ovat mallintaneet tietokoneella Valaskalan tähtivirran muodostumista. Simulaatioiden perusteella virran alkuperä ei ole tähtijoukossa, vaan kääpiögalaksissa.

Linnunradan ympärillä on useita tähdistä muodostuneita virtoja, jotka ovat syntyneet kääpiögalakseista tai pallomaisista tähtijoukoista. Yksi näistä on vuonna 2009 löydetty Valaskalan tähtivirta.

Kiinalaiset astronomit ovat nyt tutkineet tämän tähtivirran syntyä supertietokoneella. Simulaatiot osoittavat muodostelman olevan lähtöisin kääpiögalaksista ei pallomaisesta tähtijoukosta, kuten aiemmin on oletettu.

"Pallomainen tähtijoukko NGC 5824 ei ole jäänneydin, joka vastaa Valaskalan virrasta", sanoo Zhao Gang Kiinan tiedeakatemiasta. "Sen sijaan me huomasimme, että NGC 5824:n pitäisi olla pallomainen tähtijoukko Valaskalan virran synnyttäjägalaksissa."

Tutkijoiden mukaan tämä Linnunrataan liittynyt kääpiögalaksi vastasi massaltaan noin 20 miljoonaa Aurinkoa.

"Linnunrata ei nielaissut kääpiögalaksia yhtenä suupalana. Se kuori sen kerros kerrokselta niin kuin sipulin, ja poistetut tähdet muodostivat tähtivirran", sanoo Chang Jiang Kiinan tiedeakatemista.

Aiheesta lisää Kiinan tiedeakatemia (englanniksi)