Seulasten tähtien muutoksia mitattiin ennätystarkkuudella

Kepler-avaruusteleskooppi on tehnyt tähän mennessä tarkimmat mittaukset Seulasten tähtijoukon tähtien muutoksista.

Seulaset eli Plejadit on avoin tähtijoukko, joka sijaitsee meistä noin 440 valovuoden etäisyydellä Härän tähtikuviossa.

Suurin haaste Seulasten kuvaamisessa oli kohteiden kirkkaus, sillä Kepler suunniteltiin melko himmeiden tähtien seuraamiseen. Tutkijaryhmä kuitenkin onnistui tehtävässä.

"Kirkkaiden tähtien havaitseminen Keplerillä osoittautui lopulta melko yksinkertaiseksi", kertoo Tim White Århusin yliopistosta.

"Mittasimme muutoksia tähtien lähellä olevista pikseleistä, jotka eivät olleet ylivalottuneita ja jätimme ylivalottuneet kokonaan huomiotta."

Suurin osa tähtijoukosta paljastui hitaasti sykähteleviksi B-spektriluokan tähdiksi. joissa valonvaihtelun periodi on noin vuorokauden luokkaa. Maia-tähti sen sijaan osoittautui tasaisesti noin 10 vuorokauden jaksolla muuttuvaksi tähdeksi.

Kirkkaimpien tähtien muutoksia voi katsella julkaistuista valokäyristä.

Yhtäkään eksoplaneettaa ei löydetty havaintojen yhteydessä, mutta kehitettyä algoritmia aiotaan käyttää pitkäkestoisempiin tarkempiin havaintoihin Seulasista ja muista kirkkaista tähdistä.

Paljain silmin Seulasista erottuu noin seitsemän tähteä, mutta yhteensä tähtijoukkoon kuuluu noin tuhat tähteä. Tähtijoukon ydin on noin 8 valovuotta halkaisijaltaan ja se on helpoiten paljain silmin taivaalta erottuva tähtijoukko.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)