Pulsarit saavat Linnunradan keskustan hohtamaan gammasäteilyä

Yhdysvaltalaistutkimus pitää Linnunradan keskustan gammasädehohteen todennäköisimpänä lähteenä pulsareita. Aiemmin on epäilty, että pimeällä aineella saattaisi olla rooli gammahohteen synnyssä.

"Tutkimuksemme osoittaa, että pimeää ainetta ei tarvita galaksimme gammasäteilyn ymmärtämiseen", kuvailee Mattia Di Mauro Kavli-instituutista. "Sen sijaan olemme tunnistaneet joukon pulsareita galaksin keskustan alueella ja tämä antaa uutta valoa Linnunradan kehityshistoriaan."

Aiempien havaintojen mukaan gammasäteitä tulee galaksimme keskustasta odotettua enemmän. Nyt Linnunradan keskustan alueen ylimääräiset gammalähteet tunnistettiin pistemäisiksi.

Mikäli kyseessä olisi ollut pimeän aineen vuorovaikutus, säteilyn olisi pitänyt olla tasaisemmin jakautunutta.

Pulsarit sopivat hyvin havaintoihin ja simulaatiomallissa niiden sijainnitkin taivaalla täsmäävät.

Pulsarit ovat vinhasti pyöriviä neutronitähtiä, jotka syntyvät massiivisten tähtien räjähtäessä supernovina. Niiden voimakkaat magneettikentät saavat aikaan voimakkaasti suuntautuneen pyörivän säteilykeilan.

Yksittäisen pulsarin tyypillinen toiminta-aika on vain 10 miljoonaa vuotta, mutta mikäli niillä on tähtikumppani, pidentyy aika huomattavasti.

Aiheesta lisää SLAC (englanniksi)