Proxima Kentaurissa havaittiin voimakas purkaus

Roihupurkauksen aikana naapuritähtemme kirkkaus nousi tuhatkertaiseksi. Havainto heikentää tähteä kiertävän Proxima b -planeetan mahdollisuuksia ylläpitää elämää.

"24. maaliskuuta 2017 ei ollut tavallinen päivä Proxima Kentaurille", sanoo Carnegie-instituutin Meredith MacGregor päivästä, jolloin tähti purkautui.

Valtava roihu tuli tutkijoille äskettäin vastaan, kun he analysoivat ALMA-teleskoopin viimevuotista dataa uudelleen.

Punaisesta kääpiötähdestä noussut roihu oli huipussaan 10 kertaa parhaita Aurinkomme vastaavia kirkkaampi ALMAn aallonpituusalueella. Teleskooppi havainnoi infrapunasäteilyn ja radioaaltojen väliin sijoittuvia millimetri- ja alimillimetriaaltoja.

Suurta purkausta edelsi pienempi leimahdus noin minuuttia aiemmin. Kaikkiaan ALMA havaitsi tähteä viime vuonna 10 tuntia tammikuusta maaliskuuhun ulottuvalla jaksolla.

Punaiset kääpiöt ovat tunnettuja voimakkaista purkauksistaan. Tämä ei välttämättä lupaa hyvää Proxima Kentauria kiertävän planeetan, Proxima b:n, elinkelpoisuudelle.

"On todennäköistä, että korkeaenerginen säteily ryöpytti Proxima b:tä tämän roihun aikana", sanoo MacGregor.

Periaatteessa Proxima b kiertää tähteään elämänvyöhykkeellä. Miljardien vuosien aikana nyt havaitun kaltaiset purkaukset ovat kuitenkin voineet hävittää planeetan ilmakehän ja meret sekä sterilisoida pinnan, sanoo MacGregor.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)