Proxima Kentauri on kaapattu tähti

Tähtitieteilijät ovat löytäneet viitteitä siitä, että Proxima Kentauri -tähti on joutunut nykyisten kumppaniensa kaappaamaksi. Havainto parantaa mahdollisuutta siihen, että tähteä kiertävällä planeetalla olisi elämää.

Proxima Kentauri on maapalloa lähimpänä sijaitseva vieras tähti. Kyseessä on itse asiassa kolmoistähtijärjestelmä, sillä tiiviisti toisiaan kiertävät Alfa Kentauri A ja B -tähdet pitävät painovoimansa avulla Proxima Kentauria otteessaan.

Uuden tietokonesimulaation perusteella näin ei välttämättä aina ole ollut. Tutkijoiden mukaan on merkittävä todennäköisyys sille, että Proxima Kentauri syntyi muualla ja kaapattiin osaksi kolmikkoa. Tätä teoriaa tukee myös Alfa Kentaurien ja Proximan erilaiset metallisuudet.

Mahdollisella kaappauksella on vaikutusta vieraan elämän etsinnän kannalta, sillä noin vuosi sitten Proxima Kentaurin elämänvyöhykkeeltä löydettiin suunnilleen maapallon kokoinen kiviplaneetta.

Proxima Kentauri -tähden nykyinen kiertorata on elämän kannalta ongelmallinen, sillä ajoittain tähti ajautuu niin lähelle kahta kumppaniaan, että näiden painovoima saattaa järkyttää sen planeettojen ratoja.

Jos Proxima Kentauri on kuitenkin saapunut muualta, näitä elämälle vaarallisia tilanteita on tapahtunut historian aikana vähemmän.

“Elämä tarvitsee aikaa kehittyä ja syntyä. Tämä skenaario tarjoaa sille enemmän aikaa", toteaa Fabo Feng Hertfordshiren yliopstosta.