Proxima b:n emotähdellä tapahtui megapurkaus - "Ihmisellä olisi erittäin vaikeaa tällä planeetalla"

Proxima Kentaurissa tapahtunutta megapurkausta tarkasteltiin poikkeuksellisen laajalla teleskooppien armadalla. Tulosten perusteella elämä Proximan lähiplaneetoilla ei näytä houkuttelevalta.

Proxima b on meitä lähimpänä sijaitseva vieraan aurinkokunnan planeetta. Planeetan tiedetään olevan kivinen ja sijaitsevan sopivalla etäisyydellä emotähdestään, jotta sen pinnalla voisi olla nestemäistä vettä.

Teoriassa planeetalla voisi siis olla elämää, jos myös sen muut ominaisuudet ovat suosiollisia.

Hiljattain julkaistussa tieteellisessä artikkelissa kansainvälinen tutkijaryhmä kertoo tarkkailleensa  planeetan emotähteä, Proxima Kentauria.

Havaintoja tehtiin usean kuukauden ajan yhdeksän eri teleskoopin voimin. Havaintojakson aikana Proximassa tapahtui valtava purkaus.

“Ultraviolettisäteilyn alueella tähti muuttui muutaman sekunnin aikana normaalista 14 000 kertaa kirkkaammaksi", kertoo Meredith MacGregor Carnegie-instituutista.

MacGregorin mukaan Proxima Kentauri on suunnilleen saman ikäinen kuin Aurinko, joten se on todennäköisesti korventanut planeettojaan voimakkailla säteilypurkauksillaan jo miljardien vuosien ajan.

"Jos Proxima Kentaurin lähimmällä planeetalla on elämää, sen täytyy näyttää todella erilaiselta kuin mikään maapallolla. Ihmisella olisi erittäin vaikeaa tällä planeetalla."