Poikkeuksellisen nopeasti liikkuvia tähtiä tunnetaan jo yli tuhat

Kiinalaisjohtoinen tutkimusryhmä on löytänyt galaksistamme Linnunradasta lähes kuusisataa erityisen nopeasti kulkevaa tähteä. Suurinopeuksisia tähtiä tunnetaan nyt yli tuplasti aiempaa enemmän.

Tähdet todettiin Euroopan avaruusjärjestön Gaia-satelliitin ja kiinalaisen LAMOST-telekoopin ottamista kuvista.

"Kaksi massiivista tietokantaa antavat meille ennennäkemättömän mahdollisuuden löytää lisää korkeanopeuksisia tähtiä, ja me teimme sen", sanoo Luo Ali Kiinan tiedeakatemiasta.

Ensimmäinen poikkeuksellisen nopea tähti havaittiin vuonna 2005, ja uusiin löytöihin mennessä niitä tiedettiin olevan olemassa 550 kappaletta.

"Tällä kertaa löydetyt korkeanopeuksiset tähdet tuplaavat aiemmin löydettyjen lukumäärän nostaen kokonaismäärän yli tuhanteen", sanoo Li Yinbi Kiinan tiedeakatemiasta.

Tähtien kemia ja liikeradat kertovat niiden olevan peräisin Linnunradan kiekkoa ympäröivästä tähtihalosta. Kohteiden koostumus viittaa, että suuri osa tähtihalosta muodostui kääpiögalaksien törmäyksistä galaksiimme, kertoo Zhao Gang Kiinan tiedeakatemiasta.

Tähdistä 43 liikkuu niin kovaa vauhtia, että ne voivat kyetä pakenemaan galaksimme painovoimakaivosta.

Aiheesta lisää Kiinan tiedeakatemia (englanniksi)