Planetaarisesta sumusta löytyi epätavallisia isotooppeja

Tutkijat ovat löytäneet rauhallisesti muodostuneesta avaruuden sumusta harvinaisia alkuaineiden isotooppeja. Niitä pitäisi muodostua vain väkivaltaisissa tähtiräjähdyksissä.

Tähtitieteilijät ovat analysoineet nuoren planetaarisen sumun K4-47 koostumusta. He yllättyivät löytäessään siitä harvinaisia hiilen, typen ja hapen isotooppeja, joiden ytimessä on yksi neutroni enemmän kuin näiden alkuaineiden normaaleilla muodoilla.

Kyseisiä isotooppeja on ajateltu syntyvän tähtiräjähdyksissä. Niissä saavutetaan tarvittava satojen miljoonien asteiden kuumuus ylimääräisen neutronin pakottamiseksi atomin ytimeen.

Planetaariseet sumut kuitenkin muodostuvat rauhallisesti Auringon kaltaisten tähtien puhaltaessa ulkokuorensa avaruuteen, joten niillä tätä prosessia ei pitäisi tapahtua.

Selittääkseen K4-47:n koostumuksen, tutkimusryhmä ehdottaa, että sumun muodostaneessa tähdessä tapahtui sen elämän lopulla niin kutsuttu heliumleimahdus. Siinä tähden ytimestä pääsee superkuumaa heliumia läpi ympäröivän vetykuoren ja sekoittuminen saa aikaan hetkellisesti voimakkaan kuumenemisen.

"Tämä prosessi, jonka aikana materiaalin täytyy ampaista ulos ja jäähtyä nopeasti, saa aikaan harvinaiset isotoopit", päättelee Lucy Ziurys Arizonan yliopistosta.

Aiheesta lisää Arizonan yliopisto (englanniksi)