Painovoimalinssi paljasti erikoisen näkymän ammoiseen supernovaan

Yli 11 miljardia vuotta sitten räjähtänyt supernova paljastui Hubble-teleskoopin vanhasta kuvasta. Painovoimalinssin vääristys mahdollisti saman supernovan näkemisen kolmessa eri vaiheessaan.

Havainto paljastui Abell 370 -galaksijoukosta vuonna 2010 otetusta kuvasta. Galaksijoukon ja sen yksittäisen galaksin painovoima taittaa taaempana olevan kaukaisen galaksin valoa.

"On melko harvinaista, että supernova voidaan löytää varhaisessa vaiheessaan, koska tämä vaihe on hyvin lyhyt", selittää tutkimusta johtanut Wenlei Chen.

"Vaihe kestää vain muutamista tunneista muutamiin vuorokausiin ja saattaa jäädä huomaamatta jopa suhteellisen läheisiltä supernovilta. Nyt pystymme näkemään samassa valotuksessa kehityskulun, kuin supernovan useat kasvot", hän jatkaa.

Koska valo kulkeutuu eri reittejä, supernova näkyy samassa kuvassa suhteellisilla ajanhetkillä 0, 2 ja 8 vuorokautta. Kun supernovan sisältävää kuvaa vuodelta 2010 verrattiin vuosina 2011 ja 2016 otettuihin kuviin, erottui supernova selvästi ja analyysi helpottui.

Tutkijat arvioivat, että supernovana räjähtänyt tähti oli punainen superjättiläinen ja ennen räjähdystään halkaisijaltaan noin 500-kertainen Aurinkoon verrattuna.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)