Outo tähti ei suostu tuhoutumaan

Avaruudesta on löytynyt tähti, joka jatkaa elämäänsä supernovaräjähdyksestä huolimatta. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen havainto antimateriaa sisuksissaan tuottavasta kohteesta.

Supernova on valtava tähtiräjähdys. Tutkijat ovat havainneet tuhansia tällaisia räjähdyksiä. Joka kerta tapahtuma on johtanut sen kokeneen tähden kuolemaan.

Nyt tutkijat ovat löytäneet poikkeuksen. Kohde iPTF14hls on räjähtänyt jo useaan kertaan viimeisten yli viidenkymmenen vuoden aikana, eikä viimeistä räjähdystä luultavasti ole vielä nähty.

“Tämä supernova murtaa kaiken, mitä luulimme tietävämme niiiden toiminnasta. Se on suurin arvoitus, johon olen törmännyt lähes vuosikymmenen aikana, jolloin olen tutkinut tähtiräjähdyksiä", toteaa Iair Arcavi Kalifornian yliopistosta Santa Barbarasta.

Räjähtänyt tähti oli laskelmien mukaan massaltaan vähintään 50 kertaa Aurinkoamme suurempi. Kyseessä saattaakin olla massiivisin koskaan havaittu supernova ja mahdollisesti jopa täysin uuden tyyppinen tähtiräjähdys.

“Tämän teorian mukaan kyseessä saattoi olla niin massiivinen ja kuuma tähti, että se tuotti antimateriaa ytimessään", toteaa Daniel Kasen Kalifornian yliopistosta Berkeleystä. “Siksi tähti olisi epävakaa ja kokisi toistuvia kirkkaita purkauksia."

Löytö julkaistiin tällä viikolla ilmestyneessä Nature-lehdessä.

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 1/2018.