Osa kvasaareista voi olla täysin pölypilveen hautautuneita

Uuden tutkimuksen mukaan jotkin kvasaarit voivat olla kauttaaltaan galaksinsa pölyn ja kaasun ympäröimiä. Tämä haastaa käsityksen siitä, että aine kerääntyisi aina renkaaksi kvasaarin ympärille.

Kvasaarit ovat erittäin kirkkaina loistavia galaksien ytimiä. Niiden moottorina toimii supermassiivinen musta aukko, joka kuumentaa voimakkaasti siihen putoavaa ainetta.

Vallitsevan käsityksen mukaan kvasaareiden ympärillä on tiheä pölyrengas. Se rajoittaa kohteesta tulevaa säteilyä galaksin kiekon tasossa.

Nyt Durhamin yliopiston johtamassa tutkimuksessa on selvinnyt, että osa kvasaareista on kauttaaltaan pölypilven ympäröimiä.

Tämä tuli ilmi tutkijoiden tehtyä havaintoja millimetrialueen ALMA-teleskoopilla kvasaareista, jotka pesivät runsaasti pölyä ja kaasua sisältävissä tähtiryöppygalakseissa.

"Se on niin kuin kvasaari olisi hautautuneena isäntägalaksiinsa", sanoo Carolina Andonie Durhamin yliopistosta. "Joissakin tapauksissa galaksissa on siinä määrin pakkautuneena pölyä ja kaasua, etteivät edes röntgensäteet pääse pakenemaan."

Tutkijatiimin mukaan noin 10–30 prosenttia tähtiryöppygalakseista voi peittää kvasaarin kokonaan.

Aiheesta lisää EurekAlert (englanniksi)