Nuoren tähden ympärille muodostui spiraali erikoisella tavalla

Astronomit ovat havainneet poikkeukselliset spiraalihaarat nuorta tähteä ympäröivässä ainekiekossa. Niiden aiheuttajaksi paljastui ohi kulkenut tähti.

Nuoria tähtiä ympäröivistä kiekoista on valokuvattu spiraalihaaroja ennenkin. Niiden syynä uskotaan olevan kiekon oman painovoiman epätasaisuuksiin liittyvät tekijät.

Hiljattain ALMA-teleskoopilla löydetty tapaus on poikkeuksellinen, sillä massiivisen tähden kiekko on kuuma ja turbulentti. Tämä estää spiraalihaarojen synnyn luullulla tavalla. Niinpä astronomit ehdottivat vaihtoehtoista syntytapaa.

Usean tuhannen tähtitieteellisen yksikön päässä kohteesta sijaitsee toinen, noin kolmen Auringon massainen tähti. Sen ohikulku olisi saattanut häiritä nuoren tähden kiekkoa johtaen ALMAn kuvassa näkyvien kahden spiraalihaaran muodostukseen.

Shanghain tähtitieteellisessä observatoriossa supertietokoneella ajetut simulaatiot antoivat vahvan tuen hypoteesille. Häiriön aiheuttanut tähti kulki nuoren tähden kiekon läpi noin 10 000 vuotta sitten saaden alulle spiraalihaarojen synnyn.

Nuori tähti on 32 Auringon massallaan yksi massiivisimpia, joilta kertymäkiekko on valokuvattu. Havainto on myös poikkeuksellinen sikäli, että se edustaa ensimmäistä kuvattua nuoren tähden kiekkoa Linnunradan ytimessä.

Aiheesta lisää Shanghain tähtitieteellinen observatorio (englanniksi)