Neutronitähti varasti ainetta tähtinaapuriltaan ja heräsi säteilemään

Tutkijat raportoivat havainneensa poikkeuksellisia röntgenväläyksiä. Ne kertoivat, miten kuolleen tähden jälkeensä jättämä neutronitähti aktivoitui ruokailemaan.

Euroopan avaruusjärjestön Integral-avaruusteleskooppi teki viime vuonna erikoisen havainnon.

"Integral taltioi ainutlaatuisen hetken harvinaisella kaksoistähdellä", kuvailee Enrico Bozzo Geneven yliopistosta. "Punaisesta jättiläisestä purkautui tarpeeksi tiheä, hidas tähtituuli syöttämään kumppanina olevaa neutronitähteä. Tämä sai kuolleen tähden ytimen lähettämään ensimmäistä kertaa korkeaenergistä säteilyä."

Neutronitähdet ovat reilun kymmenen kilometrin kokoisia ultratiheitä taivaankappaleita. Niitä syntyy supernovaräjähdysten seurauksena. Punaiset jättiläiset taas ovat suurikokoisia, mutta tiheydeltään pieniä tähtiä. Niitä muodostuu Auringon kokoluokan tähtien toiminnan loppuvaiheessa.

Erikoista havaitussa neutronitähdessä oli myös sen erittäin pitkä pyörimisaika, lähes kaksi tuntia. Monet neutronitähdet pyörivät useita kierroksia sekunnissa.

Hidas pyöriminen viittaa kohteen korkeaan ikään. Toisaalta sen magneettikenttä on suhteellisen voimakas, mikä taas viittaisi nuoreen neutronitähteen.

"Tämä taivaankappaleiden pari on arvoituksellinen", kuvailee Bozzo. "Saattaa olla, että joko neutronitähden magneettikenttä ei heikenny paljon ajan myötä tai neutronitähti muodostui myöhemmin tähtiparin historiassa. Kenties se on romahtanut valkoinen kääpiötähti."

Neutronitähden ja punaisen jättiläisen muodostamia symbioottisia, röntgensäteilyä lähettäviä pareja tunnetaan nykyään noin kymmenen kappaletta.