Neutronitähden ja massiivisen tähden tanssi näyttää tuottavan nopean radiopurkauksen

Pitkä havaintokampanja nopeasta radiopurkauksesta on tarjonnut uutta tietoa sen synnystä. Välähdykset näyttävät saavan alkunsa neutronitähden seilatessa massiivisen tähden magneettikentässä.

Useimmat nopeat radiopurkaukset ovat yksittäisiä räjähdyksiä kaukaisissa galakseissa. Osa on kuitenkin toistuvia.

Kiinalaisen teleskoopin löytämä FRB 20190520B toistuu erityisen tiuhaan. Kääpiögalaksissa 3,9 miljardin valovuoden etäisyydellä sijaitseva kohde tuottaa radiopurskeita muutaman kerran tunnissa.

Tutkijat ovat nyt kertoneet Science-lehdessä, mitä he ovat saaneet selville tästä kohteesta. Sitä on ehditty havaita 16 kuukauden ajan eri teleskoopeilla.

Ilmeni, että purkauksen voimakkaat radiosignaalit olivat voimakkaasti polarisoituneita. Tämä tarkoittaa, että radioaallot aaltoilivat paljon enemmän yhdessä kuin muissa suunnissa.

Eri aallonpituuksilla polarisaation suunta oli myös erilainen, mistä tutkijat pystyivät päättelemään FRB 20190520B:n ympäristön olevan vahvasti magnetisoitunut. Datasta selvisi, että magneettikentän voimakkuus vaihtelee ja se vaihtoi jopa kokonaan suuntaa kahdesti.

Analyysi viittaa purkausten tapahtuvan todennäköisimmin ympäristössä, jossa massiivisen tähden voimakkaasti magnetisoituneessa tuulessa kyntää neutronitähti. Tämä on ollut yksi suosittu selitys radiopurkauksille. Magneettikentän suunnanvaihdos puolestaan olisi odotettavissa, kun purkausten lähde liikkuu sisään ja ulos tähtituulesta ratakierroksellaan.

Analyysin perustella FRB 20190520B:n radiosignaalissa pitäisi ilmetä ennustettavia muutoksia pitkällä aikavälillä. Kohde tulee olemaan teleskooppien tähtäimissä jatkossakin.

Aiheesta lisää The Conversation (englanniksi)