Nasa havainnoi yhtä suurimmista tunnetuista tähdistä

Nasa on havainnoinut Eta Carinae -kaksoistähteä, jossa on massiivisin tähti 10 000 valovuoden säteellä meistä.

Yhdistämällä eri aallonpituusalueiden havaintoja tähden ympäristöstä on luotu tähän mennessä tarkin 3D-malli.

"Ymmärrämme nyt tämän ainutlaatuisen kohteen nykytilaa ja monimutkaista ympäristöä entistä paremmin, mutta meillä on vielä pitkä matka Eta Carinaen aiempien purkausten selittämiseksi sekä sen tulevaisuuden tapahtumien ennustamiseksi", selittää Ted Gull Nasan Goddardin avaruuslentokeskuksesta.

Mallinnusta ja tähtiparin ympäristöä kuvaillaan vasta julkaistulla videolla. Nasa on keskittynyt mallintamaan tähtien vuorovaikutusta ja niitä ympäröivää kaasua, joka kuumenee jopa kymmeniin miljooniin asteisiin.

Eta Carinae koostuu noin 90 ja 30 kertaa Aurinkoa massiivisemmista tähdistä. Valovoimaltaan tähdet ovat 5 miljoonaa ja miljoona kertaa Aurinkoa kirkkaampia. Ne kiertävät toisiaan ellipsiradoilla ja ohittavat toisensa 5,5 vuoden välein hyvin läheltä, Aurinko-Mars-etäisyyden päästä.

Tähtipari sijaitsee meistä noin 7 500 valovuoden etäisyydellä. Vuonna 1843 Eta Carinae oli yötaivaan toiseksi kirkkain tähti, mutta himmentyi sitten valtavan kaasupurkauksen seurauksena. Nykyään se on erotettavissa paljain silmin himmeänä tähtenä, mutta se on niin etelässä, ettei näy Suomen taivaalla.