Naapurigalaksistamme löytyi tähtiräjähdysten jättiläismäinen jäänne

Andromedan galaksissa on havaittu toistuvasti räjähtävän tähden ympärillä 400 valovuoden mittainen rakenne. Se on suurempi kuin useimmat supernovien synnyttämät jäänteet.

Andromedan galaksin nova M31N 2008-12a räjähtää vuoden välein. Tämä tekee siitä kaikkein tiuhimpaan räjähtävän novan, joka avaruudesta on löydetty.

Käyttämällä Hubble-avaruusteleskooppia ja maan päällä sijaitsevia kaukoputkia astronomit ovat nyt tunnistaneet tähden ympäriltä räjähdysten aiheuttaman giganttisen rakenteen.

Muodostelman läpimitta on huimat 400 valovuotta. Tämä on enemmän kuin useimpien supernovajäänteiden halkaisija.

Koskaan aiemmin ei novien ympärillä ole todettu tämän kokoluokan rakennetta. Tutkijoiden tekemien simulaatioiden perusteella se on syntynyt miljoonien vuosien saatossa.

Rakenteen aiheuttanut nova on valkoinen kääpiö, joka imee kaasua sitä kiertävästä kumppanitähdestä. Kun materiaa on kertynyt riittävästi valkoisen kääpiön pinnalle, tähti räjähtää novana.

Novan massa on lähellä rajaa, joka saisi sen laukeamaan tähden hajottavana supernovana. John Moores -yliopiston Matt Darnleyn mukaan kohde voi auttaa meitä ymmärtämään paremmin, kuinka jotkin valkoiset kääpiöt kasvattavat massaansa kriittiselle rajalle ja räjähtävät supernovana sen saavutettuaan.

Aiheesta lisää Lancaster University (englanniksi)