Muinainen törmäys tuotti ennätysmäisen kuorigalaksin

Toisinaan kosminen kolarointi muodostaa galaksien ulko-osiin tähdistä koostuvia kerroksia. Meistä 70 miljoonan valovuoden päässä sijaitseva NGC 3923 on useallakin tapaa poikkeuksellinen kuorigalaksi.

Galaksit ovat ympäristönsä muovaamia ja ne voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin: spiraalisiin, elliptisiin ja epäsäännöllisiin.

Elliptiset galaksit ovat näistä suurimpia ja niiden ajatellaan muodostuvan, kun spiraaligalaksit kolaroivat. Kymmenesosalle näistä syntyy törmäyksessä kuorimaisia kerroksia.

Eräs esimerkki kuorigalaksista on NGC 3923, josta on nyt julkaistu Chilessä sijaitsevan Victor M. Blanko -teleskoopin Dark Energy Cameran kuva.

Linnunrataa noin puolet suurempi NGC 3923 pitää hallussaan useita kuorigalaksien ennätyksiä. Sillä ei ole pelkästään laajin havaittu kuori, mutta myös suurin määrä kuoria ja korkein uloimman ja sisimmän kuoren säteiden suhde.

Kerrokset syntyvät, kun isomman galaksin painovoimakenttä hitaasti kuorii pois tähtiä pienemmän törmäävän galaksin kiekosta. Tähdet alkavat vähitellen sekoittua isomman galaksin uloimpiin alueisiin muodostaen yhdenkeskisiä kuoria.

Aiheesta lisää NOIRLab (englanniksi)