Metanolijäätä löytyi yllättävästä paikasta – hyvä merkki elämän kehittymisen kannalta

Lämpimästä planeettoja muodostavasta kiekosta on havaittu metanolijäätä. Jos vastaavat löydöt osoittautuvat yleisiksi, se lupaa hyvää elämän mahdollisuuksia ajatellen.

Astronomit löysivät metanolijään nuorta tähteä HD 100546 ympäröivästä protoplanetaarisesta kiekosta. Löytö tehtiin sattumalta, sillä havainnoissa käytetyllä ALMA-teleskoopilla oli alun perin tarkoitus etsiä rikkimonoksidia.

Aiemmin metaanolijäätä ei ole havaittu planeettoja synnyttävän kiekon lämpimässä osassa. Metanolia ei voi muodostua lämpimässä kiekossa itsessään. Jään onkin tutkijoiden mukaan täytynyt olla olemassa jo kylmässä kaasupilvessä, josta tähti ja kiekko muodostuivat.

"Tämä on hyvin jännittävä ja yllättävä tulos", sanoo Alice Booth Leidenin yliopistosta. "Se on ensimmäinen selvä todiste siitä, että monimutkaiset orgaaniset molekyylit voivat periytyä aiemmasta kylmän ja tumman pilven vaiheesta."

Tutkijoiden mukaan havainto voi olla hyvä uutinen elämän mahdollisuuksien kannalta muualla universumissa.

Astronomit pitävät metanolimolekyyliä yhtenä alkutekijänä esibioottiselle kemialle. Metanoli voi toimia esimerkiksi aminohappojen ja proteiinien muodostajana.

HD 100546 sijaitsee eteläisellä taivaanpallolla Kärpäsen tähdistössä 316 valovuoden päässä meistä.

Aiheesta lisää Leidenin yliopisto (englanniksi)