Massiivisin tunnettu neutronitähti kasvoi syömällä tähtikumppaniaan

Nyt havaittu neutronitähti hipoo rajaa, jolla sen oma painovoima romahduttaisi sen mustaksi aukoksi. Ennätysmassan saavuttamisen on mahdollistanut neutronitähden kumppanitähti.

Sekstantin tähdistössä sijaitseva neutronitähti on 2,35 kertaa Aurinkoa massiivisempi.

Kyseinen neutronitähti näyttäytyy havainnoissa pulsarina, joka pyörii 707 kierrosta sekunnissa. Se sijaitsee noin 3 000 valovuoden etäisyydellä meistä.

"Tiedämme suunnilleen, miten aine käyttäytyy atomiytimien kaltaisissa tiheyksissä, kuten uraaniatomin ytimessä", selittää Alex Filippenko Californian yliopistosta Berkeleystä.

"Neutronitähti on kuin jättimäinen atomiydin, mutta kun kyseessä on yli auringonmassa atomiytimiä, ei ole ollenkaan selvää, miten ne käyttäytyvät", hän jatkaa.

Havaintojen mukaan ennätysmassainen neutronitähti ryöstää ainetta sitä kiertävältä himmeältä tähtikumppanilta, joka on kutistunut enää tuskin havaittavaksi, hieman planeettaa suuremmaksi tähdeksi. Keck-observatorion spektrometrillä tähden spektri saatiin kuitenkin mitattua.

Tutkijat ovat antaneet neutronitähdelle lempinimen "musta leski" viitaten hämähäkkilajiin, jossa naaras on paljon urosta massiivisempi ja saattaa syödä kumppaninsa parittelun jälkeen.

Toiveena on, että kohteen tutkimus antaa tietoa neutronitähden massan ylärajasta sekä siitä, ovatko kaikki hurjinta vauhtia pyörivät neutronitähdet saaneet lisävauhtia ryöstämällä tähtikumppaniensa ainetta.

Aiheesta lisää Keck Observatory (englanniksi)