Massiivisen tähden pinnalla jylläävät aallot ovat korkeampia kuin Aurinko

Tutkijat ovat löytäneet tähden, jonka pinnalla murtuvat mielikuvitusta uhmaavat aallot. Ne muistuttavat maapallon rannoille iskeytyviä aaltoja, mutta niillä on korkeutta jopa kolmen Auringon verran.

Jos kaksi tähteä ohittaa toisensa riittävän läheltä, ne voivat painovoimallaan synnyttää valtavia aaltoja toistensa pinnoille. Tällaisia säännöllisesti aaltoilevia kaksoistähtiä tunnetaan jo noin tuhat kappaletta.

Äärimmäinen esimerkki aaltoilevasta kaksikosta on kohde nimeltä MACHO 80.7443.1718. Aaltojen takia tähtiparin kirkkaus voi nousta ja laskea jopa 20 prosenttia.

Uuden tietokonesimulaation perusteella kaksoistähden suuremman jäsenen pinnalle syntyvillä aalloilla on korkeutta giganttiset 4,3 miljoonaa kilometriä. Tämä vastaa kolmea päällekkäin asetettua Aurinkoa tai yli 330 päällekkäistä maapalloa.

Valtavasta mittakaavasta huolimatta tähden pinnan lainehdinta muistuttaa jossain määrin maapallolta tuttuja aaltoja. Aivan kuten Maan valtamerissä, tähden pinnalla jylläävät aallot alkavat tasaisina kumpuina ennen kuin ne kurottautuvat itsensä ylle ja murtuvat.

"Tähden hyökyaaltojen jokainen romahdus vapauttaa tarpeeksi energiaa hajottaakseen koko planeettamme useita satoja kertoja", sanoo Morgan MacLeod Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.