Magellanin pilvien välistä löytyi himmeä Linnunradan seuralaisgalaksi

Linnunradalla näyttäisi olevan tuntematon satelliittigalaksi. Tutkijat kertovat löytäneensä uuden seuralaisen Magellanin pilviä yhdistävästä sillasta.

Eteläisen pallonpuoliskon Pieni ja Suuri Magellanin pilvi ovat Linnunratamme satelliittigalakseja, joita yhdistää kaasun ja pölyn silta. Nyt ryhmä kansainvälisiä tutkijoita uskoo, että tässä sillassa on aiemmin tunnistamaton ultrahimmeä galaksi.

Astronomien Hydrus 1:ksi nimeämä kohde sijaitsee noin 90 000 valovuoden etäisyydellä meistä ja on siten suurinpiirtein puolet lähempänä kuin Magellanin pilvet.

Himmeän kääpiögalaksin tarkkaa läpimittaa on hankala sanoa, mutta se on useita satoja valovuosia. Oman Linnunratamme läpimitta on noin 100 000 valovuotta.

Tutkijoiden mukaan on mahdollista, että Hydrus 1 on myös laajentunut pallomainen tähtijoukko. Sen koko, pimeän aineen määrä ja alkuaineiden jakauma viittaavat kuitenkin enemmän kääpiögalaksiin.

Hydrus 1:n sijainti antaa mielleyhtymän siitä, että sen synty liittyy Magellanin pilvien muodostumiseen. Tutkijoiden mukaan tämän varmistamiseen tarvitaan vielä lisähavaintoja.

Tällä hetkellä on tunnistettu 59 pientä Linnunradan satelliittigalaksia 1,4 miljoonan valovuoden etäisyydeltä.

Ei ole kuitenkaan varmaa, kiertävätkö kaikki näistä galaksiamme. Magellanin pilvet ovat ainoat paljain silmin näkyvät galaksikiertolaisemme.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)