Lyhyet gammasädepurkaukset syntyvät neutronitähtien törmäyksissä

Taivaalla näkyviä gammasäteiden välähdyksiä on epäilty neutronitähtitörmäysten aikaansaamiksi. Uudessa tutkimuksessa ajatukselle saatiin vahvistusta.

Kun kaksi neutronitähteä yhtyy, ne lähettävät avaruuteen voimakkaat valo- ja ainesuihkut. Tutkijat ovat epäilleet, että taivaalla näkyvät alle kahden sekunnin kestoiset gammapurkaukset ovat tällaisten tapahtuminen tuottamia.

Tuoreessa tutkimuksessa analysoitiin ensimmäisen varmuudella todetun neutronitähtien törmäyksen jälkihehkua. Varmistus neutronitähtialkuperälle oli saatu gravitaatioaaltohavainnoista, joilla tämä GW170817-niminen tapahtuma alun perin todettiin.

Kaksi sekuntia tähtien yhtymisen jälkeen samalta alueelta taivasta havaittiin heikko gammapurkaus.

Astronomit vertasivat GW170817:n valokäyrää 27 muuhun lyhytkestoiseen gammapurkaukseen, joiden alkuperää ei oltu voitu vahvistaa gravitaatioaaltohavainnoilla. GW170817 vaikutti niihin nähden monella tapaa erikoiselta, se oli muun muassa hyvin heikko.

Kun tutkijat vaihtelivat törmäyksestä lähtevien suihkujen suuntaa meihin nähden, palaset loksahtivat paikoilleen. Muut ”normaalit” lyhyet gammapurkaukset voivat myös olla neutronitähtien törmäyksestä syntyneitä, jos suihkut tulevat meitä kohti suoraan 0–6 asteen kulmassa.

GW170817:n poikkeavat piirteet selittyvät sillä, että sen suihku osoittaa meistä poispäin 30 asteen kulmassa.

Aiheesta lisää AAS Nova (englanniksi)