Lukuisat tähdet ovat vaeltaneet miljardeja vuosia galaksien välissä

Hubble-teleskooppi on tutkinut eri ikäisiä galaksijoukkoja. Yksi tähtitieteen pitkäaikaisista kysymyksistä on hiljalleen saamassa ratkaisun.

Galaksien välisessä tyhjyydessä kuljeskelee runsaasti yksinäisiä tähtiä. Galakseihin kuulumattomien tähtien kehitystarina on ollut pitkään tähtiteilijöiden väittelyiden kohteena.

Eri teorioiden mukaan vaeltavat tähdet ovat joko tulleet vedetyiksi ulos alkuperäisistä galakseistaan, ne ovat joutuneet sieltä pois galaksien yhdistyessä tai ne ovat olleet galaksien välisessä avaruudessa jo silloin kun galaksijoukot olivat vasta muodostumassa. Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä on onnistunut tuomaan lisää valoa mysteeriin.

Jos kyse olisi kahdesta ensimmäisestä vaihtoehdosta, galaksien välisessä avaruudessa sijaitsevien tähtien lukumäärän pitäisi lisääntyä ajan myötä. Hubble-avaruusteleskoopin avulla tutkijat havaitsivat, ettei tämä ole totta.

Käytännössä asia paljastui, kun tutkijat vertasivat eri etäisyyksillä olevia ja siten eri ikäisiä galaksijoukkoja. Galaksien välisessä avaruudessa olevien tähtien lukumäärä näyttää täysin riippumattomalta ajasta.

"Emme tiedä, mikä tarkalleen teki niistä kodittomia. Nykyteoriat eivät pysty selittämään tuloksiamme, mutta jotenkin niitä muodostui suuressa määrin varhaisessa maailmankaikkeudessa", toteaa James Jee Yonsein yliopistosta.

"Muodostumisensa alkuvaiheissa galaksit saattoivat olla kohtuullisen pieniä. Heikomman painovoimansa takia ne ehkä vuosivat tähtiä melko helposti", Jee lisää.

Aiheesta enemmän Nasa (englanniksi)