130 000 valovuoden päässä oleva Antlia 2 luetaan kääpiögalakseihin. Tässä kuvassa näkyvät tähdet muodostavat erään toisen kääpiögalaksin, 2,6 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevan Leo A:n. Kuva ESA / Hubble & Nasa / Judy Schmidt

Linnunrataa kiertää valtava haamugalaksi

Tähtiä kartoittavan Gaia-luotaimen aineisto on paljastanut Linnunrataa kiertävän kookkaan satelliittigalaksin. Antlia 2 -nimen saaneen galaksin tähdet ovat harvemmassa kuin millään toisella tunnetulla galaksilla.

"Tämä on haamugalaksi. Kohdetta, joka olisi yhtä harva kuin Antlia 2, ei yksinkertaisesti ole nähty aiemmin", sanoo Gabriel Torrealba Cambridgen yliopistosta.

Uusi galaksi on kookas, peräti kolmasosa Linnunradasta. Tähtiä siinä on kuitenkin niin vähän, että sen kirkkaus on 10 000 kertaa Linnunrataa vähäisempi.

Muut Linnunradan noin 60 tunnetusta satelliittigalaksista ovat eteeristä Antlia 2:ta selvästi kompaktimpeja kohteita.

Tutkijat pääsivät Linnunradan kiekon takana hankalasti piilottelevan Antlia 2:n jäljille etsimällä Gaia-satelliitin datasta niin kutsuttuja RR Lyrae -tähtiä. Kyse on vanhoista, kirkkauttaan muuttavista tähdistä, jotka ovat tyypillisiä juuri Linnunradan satelliittigalakseille.

Koska näitä muuttujia löytyi taivaalla paikasta, josta niitä ei oltu aiemmin havaittu, epäilys ennestään tuntemattomasta satelliittigalaksista heräsi.

Australiassa sijaitsevalla AAT-teleskoopilla tehdyt jatkohavainnot vahvistivat epäilyksen, kun tutkijat totesivat tähtien liikkuvan yhdessä ryhmässä.

Astronomeilla ei tällä hetkellä ole selkeää käsitystä, kuinka näin harvaa tekoa oleva galaksi on voinut syntyä. Antlia 2:n olemassaolo saattaa tarkoittaa, että galaksien syntymalleista puuttuu joitakin oleellisia palikoita.

Aiheesta lisää Cambridgen yliopisto (englanniksi)