Linnunradasta löytyi valtava musta aukko

Tutkijat ovat havainneet merkkejä mustien aukkojen evoluution puuttuvasta linkistä, niin sanotusta keskiraskaasta aukosta. Tällaisen uskotaan piileskelevän erään tiiviin kaasupilven sisällä.

Linnunradan keskustassa on jo pitkään tiedetty olevan yli 4 miljoonan Auringon massainen musta aukko. Tällaisia supermassiivisia aukkoja lepäilee useimpien galaksien ytimissä.

Uusi japanilainen tutkimus kertoo löytäneensä nyt todisteita siitä, että Linnunradassa lymyää myös toinen erittäin massiivinen musta aukko.

Aukon arvellaan olevan erään tiiviin kaasupilven sisällä suhteellisen lähellä galaksimme keskustaa. Kyseinen pilvi on kiehtonut tutkijoita jo vuosien ajan, sillä pilven osat liikkuvat voimakkaasti eri nopeuksilla.

Kaasun liikkeitä analysoimalla tutkijat pystyivät nyt päättelemään, että pilvessä on noin 100 000 Auringon massainen kompakti kohde. Tietokonesimulaatioiden perusteella kyse on mitä todennäköisimmin mustasta aukosta.

Jos oletus osuu oikeaan, kyseessä mustien aukkojen kannalta poikkeuksellisen kiinnostavasta kokoluokasta, sillä se sijoittuu supermassiivisten ja tähden massaisten mustien aukkojen väliin.

"Astrofyysikot ovat vuosikymmenten ajan keränneet todisteita sekä tähden massaisista mustista aukoista että supermassiivisista mustista aukoista. Vaikka ajattelemme, että suurimmat kasvavat pienemmistä, emme silti ole koskaan nähneet selvää todistetta näiden kahden ääripään välillä olevasta mustasta aukosta", kertoo Brooke Simmons Kalifornian yliopistosta The Guardian -lehdelle.