Linnunradasta löytyi merkkejä suhteellisen tuoreesta galaksikolarista

Galaksit kasvavat kannibalisoimalla pienempiään. Gaia-avaruusteleskooppi on paljastanut merkkejä Linnunradan ja kääpiögalaksin törmäyksestä noin 2,7 miljardia vuotta sitten.

Jäljet löytyivät Gaian mittauksista Linnunradan kiekon ulkopuolella. Ne tulivat esiin niin kutsutun sisemmän tähtihalon tähtien sijainneista ja radoista.

Linnunrataa ympäröivät tähdet eivät ole jakaantuneet tasaisesti, vaan niiden tiheyksissä on selviä ryppyjä.

Aiemmin tunnettiin useita vanhempia törmäyksiä, mutta nyt paljastuneet jäljet viittaavat paljon tuoreempaan törmäykseen kääpiögalaksin kanssa. Nyt löydetyt törmäysjäljet aiheuttanut kääpiögalaksi on saanut nimen Virgo Radial Merger.

"Gaia on valtavan tuottelias missio, joka muuttaa näkemystämme maailmankaikkeudesta", sanoo Gaian päätutkija Timo Prusti.

"Tämänkaltaiset tulokset mahdollistuvat tiimityön sekä valtavan Euroopan ja maailmanlaajuisen tutkija- ja insinööriyhteistyön ansiosta."

ESA esittelee Linnunradan kokemaa aiempaa ja suurempaa galaksikolaria simuloidussa animaatiossa. Siinä esitetään pienemmän galaksin tähtien liikkeitä suuremman galaksin ympärillä niiden törmäyksen jälkeen.

Pienemmän galaksin tähdet jatkavat matkaansa isomman galaksin läpi ja jäävät kiertämään sitä. Suurempi galaksi silti rohmuaa törmäävän galaksin kaasun itseensä paljon tähtiä nopeammin.

Galaksien kaasupilvien törmäys saa myös aikaan tähtien syntytahdin nopeutumista.