Linnunradassa näkynyt ultrakirkas välähdys varmistui nopeaksi radiopurkaukseksi

Galaksissamme sattunut nopea radiopurkaus osoittaa, että ainakin osa näistä arvoituksellisista tapahtumista on magnetareiksi kutsuttujen tähdenjäänteiden synnyttämiä.

Huhtikuussa tähtitieteilijät havaitsivat, että äärimmäisen magneettikentän omaavan neutronitähden käyttäytyminen alkoi muuttua.

"Tähtitiedeyhteisössä puhistiin tästä magnetarista, joka oli tullut aktiiviseksi röntgensäteilyn alueella. Ryhmässämme puhuttiin, että meidän kannattaa pitää sitä silmällä", kertoo Kiyoshi Masui MIT-yliopistosta.

Huhtikuun 28. päivänä kyseinen kohde näytti purkautuvan yllättävän rajusti. Tutkijat arvailivat havainneensa ensimmäistä kertaa nopean radiopurkauksen Linnunradassa. Tuolloin päätelmät olivat kuitenkin vielä hyvin alustavia.

Nyt Nature-tiedelehdessä julkaistu artikkeli käytännössä varmistaa asian. Kyseessä tosiaan oli nopea radiopurkaus, joka tapahtui vain 30 000 valovuoden päässä maapallolta galaksimme keskustan suunnalla. Samalla se on ensimmäinen suora havaintotodiste siitä, että magnetarit tuottavat nopeita radiopurkauksia.

"On ollut suuri mysteeri, mikä synnyttää näitä valtavia energiapurkauksia", Masui toteaa.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun pystymme sitomaan yhden eksoottisista nopeista radiopurkauksista yksittäiseen tähtitieteelliseen kohteeseen."

Ensimmäinen nopea radiopurkaus jäi tutkijoiden haaviin vuonna 2007. Ennen huhtikuuta purkauksia oli havaittu vain toisista galakseista. Pitkä etäisyys ja monille purkauksille ominainen toistumattomuus ovat hankaloittaneet niiden alkuperän selvittämistä.

Aiheesta lisää McGill-yliopisto (englanniksi)