Linnunradan ympäriltä löytyi poikkeuksellinen galaksi

Tutkijat ovat löytäneet uuden galaksin vain 380 000 valovuoden etäisyydeltä. Kääpiögalaksi kiertää Linnunrataa ja tulee luultavasti tulevaisuudessa sulautumaan osaksi galaksiamme.

"Se on Linnunradan neljänneksi suurin satelliitti", toteaa Gabriel Torrealba Cambridgen yliopistosta.

Kolme suurempaa satelliittigalaksia ovat Suuri ja Pieni Magellanin pilvi sekä Jousimiehen kääpiögalaksi. Linnunradalla on yhteensä noin 50 tunnettua seuralaisgalaksia.

Galakseilla ei yleensä ole selviä reunoja. Lisäksi tähtiä on myös galaksien välisessä avaruudessa. Tämän takia tähtitieteilijät usein määrittävät galaksin koon sen perusteella, missä kohtaa galaksin kirkkaus putoaa puoleen.

Näin määriteltynä Crater 2 -nimellä ristityn kääpiögalaksin halkaisija on huimat 7 000 valovuotta. Maapallolta katsottuna sen läpimitta on jopa kaksi kertaa täysikuuta suurempi.

Suuresta koostaan huolimatta galaksi säteilee valoa vain 160 000 Auringon verran. Siksi se onnistuttiin löytämään vasta tänä vuonna, kun tietokoneet huomasivat, että kyseisellä suunnalla on hieman tavallista enemmän tähtiä.

Crater 2 kääpiö ei ole yksin, sillä sen lähellä näyttää oleva kolme muuta hiljattain löydettyä kääpiögalaksia sekä pallomainen tähtijoukko.

Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)