Linnunradan nopeimmat tähdet ovat karanneet naapurigalaksista

Linnunratamme havaituista tähdistä noin kahdellakymmenellä on siinä määrin vauhtia, että ne voivat paeta galaksistamme. Uuden tutkimuksen mukaan tähdet ovat peräisin satelliittigalaksistamme, Suuresta Magellanin pilvestä.

Cambridgen yliopiston tutkijat päätyivät tulokseen Sloan Digital Sky Survey -tähtikartoituksen aineiston ja tietokonesimulaatioiden perusteella. Tähdet on heidän mukaansa pukannut matkaan satelliittigalaksimme supernovaräjähdykset.

Vaihtoehtoisissa teorioissa tähdet ovat saaneet vauhtia oman galaksimme supermassiivisen mustan aukon painovoimasta, kaoottisista tähtijoukoista tai hajoavista kääpiögalakseista. Myös galaksissamme tapahtuvia kaksoistähtikumppanin supernovaräjähdyksiä on esitetty hypernopeiden tähtien alkuperäksi.

Näistä kolme ensimmäistä ei kuitenkaan kykene tutkijoiden mukaan selittämään tähtien sijaintia taivaalla Leijonan ja Sekstantin tähdistöissä. Linnunradan supernovat eivät puolestaan jaksa tuupata tähtiä riittävään vauhtiin.

Tilanne on tutkijatiimin mukaan kuitenkin toinen, jos supernovana räjähtävä tähti lykkäisi kumppaninsa matkaan nopeasti liikkuvassa galaksissa, kuten juuri Suuressa Magellanin pilvessä. Tällöin räjähdyksen ja galaksin liikkeen yhteisvaikutus olisi riittävän suuri, jotta tähti Linnunrataan saavuttuaan kykenisi myös pakenemaan siitä.

"Nämä tähdet ovat juuri hypänneet pikajunasta  ei ole ihme, että ne ovat nopeita", sanoo Rob Izzard Cambridgen yliopistosta.

Ryhmän simulaatioiden perusteella hypernopeita tähtiä pitäisi Linnunradassamme olla noin 10 000. Suuri osa alkujaan Magellanin pilvestä lingotuista tähdistä on kuitenkin ehtinyt matkalla luhistua neutronitähdiksi tai mustiksi aukoiksi. Jos nämä lasketaan mukaan, viilettää tutkijoiden mukaan galaksissamme miljoonia hypernopeita kappaleita.

Aiheesta lisää Cambridgen yliopisto (englanniksi)